'Logopedie is een dankbaar vak'
Mirjam Koedijk werkte op uitzendbasis voor Windesheim in Almere. Sinds dit jaar is ze aangesteld als vaste docent voor de studierichting Logopedie. Dit combineert ze met haar eigen praktijk.
‘Ik heb altijd met veel plezier workshops gegeven’, antwoordt Mirjam Koedijk op de vraag hoe ze in het onderwijs terecht is gekomen. Het overbrengen van kennis is iets dat ik met veel liefde doe. Ik houd me in mijn eigen praktijk bezig met taalstoornissen en taalontwikkeling bij hele jonge en schoolgaande kinderen. Daarbij kan het gaan om taal/spraakproblematiek, maar ook dyslexie, lees- en spellingsproblemen. Eigenlijk kun je het samenvatten met alles op het gebied van taal, spraak en stem. Communicatie is daarbij de essentie. Dat brengt je immers in contact met een ander.’
Dankbaar
‘Logopedie is een dankbaar vak. Een taalstoornis of een achtergebleven taalontwikkeling zie je niet. Een cliënte formuleerde het ooit als volgt: “Ik weet wat ik wil zeggen, maar ik kan er de woorden niet bij vinden.” Er is niets mooiers dan zo’n kind te kunnen helpen. Een goede taalontwikkeling heeft zoveel impact en draagt bij aan het zelfvertrouwen. Buiten anatomische kennis is het psychologische aspect ook erg belangrijk. Er zitten veel aspecten aan een behandeling. Logopedie is een breed georiënteerd vak. Kijk bijvoorbeeld naar de uitdaging waar collega’s van mij mee te maken krijgen, als bijvoorbeeld coronapatiënten van de beademing komen. Zo’n buis in je keel heeft grote invloed op je stem, ademhaling en eet- en drinkvermogen.
Ik vind het een voorrecht om de kennis over mijn vak over te mogen brengen op studenten. Het is zeker een voordeel dat ik midden in het werkveld sta, en dat ik studenten kan meenemen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het geeft een extra dimensie.’
Groei
‘Windesheim in Almere is een jonge hogeschool. Wat ik fijn vind, is de ruimte voor ontwikkeling. De dynamiek van het onderwijs. Ik merk dat ik groei en momenteel ben ik zelf nog bezig met scholing. Online lesgeven is weer een nieuwe uitdaging. Ik mis de interactie met studenten, maar aan de andere kant leer je ook weer veel door deze manier van lesgeven. Ik deel mijn liefde voor mijn professie met mijn studenten. Zij houden mij scherp door hun kritische vragen. Waar ik op hoopte bij het lesgeven, ervaar ik ook zo. Die wisselwerking is enorm inspirerend en motiverend!’